Markkinointiviestintää Matkailukeskus Puu-Juualle, mukana myös vastuullisuutta ja riskienhallintaa

Matkailukeskus Puu-Juuka Oy:lle hoidimme kattavan ja kokonaisvaltaisen viestintäkokonaisuuden suunnittelun sekä vastuullisuussuunnitelman riskienhallinta huomioiden. Lisäksi avasimme heidän asiakaspalvelukäytännöt ja laadimme suunnitelman, kuinka sitä voidaan kehittää ja tarjota asiakkaille entistä parempi elämys historiallisessa Puu-Juuassa.

Puu-Juuan YouTube kansikuva ja ilmakuva Puu-Juuasta Risto Takalan kuvaamana.

Viestintä- ja markkinointisuunnitelman laatiminen Puu-Juuka -brändin pohjalta

Viestintä- ja markkinointisuunnitelma laadittiin asiakkaan kanssa vastaamaan heidän tarpeitaan ja huomioiden heidän nykyiset resurssit. Suunnitelmassa kirjoitettiin auki pääviestit, tunnistettiin viestinnän sisäiset ja ulkoiset kohderyhmät, määriteltiin tavoitteet, kanavat ja mittarit. Laadimme myös kriisiviestinnän ohjeet.

Suunnitelman avulla Matkailukeskus Puu-Juuka Oy:n väki pysyy selvillä viestinnän vastuista ja toimenpiteistä. Suunnitelma tukee myös uusien työntekijöiden perehdyttämistä.

Puu-Juuan Sentraalin huoneesta kuva.

Vastuullisuussuunnitelma

Vastuullisuussuunnitelman pohjana toimivat asiakkaan yleiset tavoitteet toiminnan ja vastuullisuuden osalta. Tunnistimme heidän vastuullisuuden nykytilan ja kehittämistarpeet suhteessa tavoitteisiin. Myös tavoitteita tarkennettiin projektin aikana.

Määrittelimme vastuullisuussuunnitelmaan konkreettisia kehittämiskohtia ja kuvasimme haasteet sekä tekstien että kuvien avulla.

Autoimme heidät myös alkuun vastuullisuusviestinnän osalta.

Hotelli Puu-Juuan viestintäsuunnitelma, vastuullisuussuunnitelma ja asiakaspolku.

Hotelli Puu-Juuan asiakaspalvelusuunnitelma

Hahmottelimme asiakkaan kanssa heidän asiakaspolun vaiheet auki ja määrittelimme toimet, mitä niihin liittyy. Suunnittelimme eri kontaktitilanteet ja tunnistimme erilaisia skenaarioita asiakaspolun varrelta.

Avasimme muun muassa, miten asiakas löytää palvelun, saapuu paikalle, kirjautuu sisään, löytää huoneensa ja muut palvelut sekä poistuu ja jättää palautetta.

Kokonaisuuden hahmottaminen on Matkailukeskus Puu-Juuassa erityisen tärkeää, sillä hotellin huoneet ja palvelut sijaitsevat useissa rakennuksissa.

Laadimme toimenpidesuunnitelman hyvän ja saavutettavan asiakaspalvelun toteuttamiseksi, sekä kokosimme kehittämisideat polun eri vaiheisiin.

Hotelli Puu-Juuan tarinamme-sivu.

Viestinnän toimenpiteet

Toteutimme Matkailukeskus Puu-Juualle heidän viestintäsuunnitelman mukaisia toimenpiteitä. Suunnittelimme nettisivujen ulkoasun olemassa olevan graafisen ohjeiston pohjalta. Toimimme heidän edustajanaan nettisivujen rakennusprojektissa ja valvoimme työn sujumista.

Kirjoitimme nettisivujen ja varausjärjestelmän tekstit, hoidimme alueen kuvaukset ja laadimme somesuunnitelman. Tekstejä varten haimme tietoa yrittäjien materiaalien lisäksi kirjastosta ja netistä. Käsikirjoitimme ja toteutimme hotelli Puu-Juuan rakennusprojektista videoita YouTubeen. Kilpailutimme ja teetimme asiakkaalle aluekartan.

Tuotannon lisäksi hoidimme somekanavien perustamisen, materiaalien julkaisun netissä sekä opastimme yrityksen työntekijän viestintäsuunnitelman pariin ja kanavien käyttöön. Tuotimme myös muita viestintämateriaaleja.

Kaikissa kuvauksissa yhteistyökumppanimme oli valo- ja videokuvaaja Risto Takala.



Viestintä koskee hyvin montaa osa-aluetta yrityksen toiminnassa aina perehdyttämisestä asiakaspalveluun ja strategisiin linjauksiin saakka. Tehokkainta viestinnän hoitaminen on, kun kokonaisuus on samojen ihmisten hallussa suunnittelusta toteutukseen saakka. Kukkuulta saat asiantuntevaa apua asiakas- ja palvelupolkujen kehittämiseen, viestinnän suunnitteluun sekä vastuullisuus- ja riskienhallintatoimenpiteiden määrittelyyn ja ohjeistamiseen.


Tutustu aiheeseen lisää Kukkuublogissa

Seuraava
Seuraava

Oma projekti: Messuosastolla Suur-Pielinen -lehti vei lukijan vuoteen 2048 ja herätti keskustelua, paskahuussi herätti hilpeyttä ja keskustelua