Vastuullisuusviestinnän ytimessä on yrityksen perustoiminta, jos yritys pyrkii vastuullisuuteen

Majatalo X ilmoittaa arvoikseen paikallisuuden ja ympäristöystävällisyyden. Yhtenä konkreettisena vastuullisuustekona he tavoittelevat aamupalapöytää, jossa valtaosa tarjonnasta on lähituotantoa ja enenevissä määrin kasviperäisiä tuotteita. Tämä on myös heidän strateginen tavoitteensa, ja he haluavat erottautua tällä muista majoituspaikoista.

Käytännössä he kontaktoivat aktiivisesti paikallisia yrittäjiä ja sopivat tilauksia heidän kanssaan. Lihaa he ostavat vain lähellä tuotettuna. He täydentävät aamupalapöytää muualta hankituilla kasvivalmisteilla, joita lähituottajilta ei saa. Majatalon aamupalapöydässä on selkeästi esillä tuotteiden alkuperä, joista myös henkilökunta osaa kertoa asiakkaille.

Vastuullisuusviestintää Majatalo X hoitaa sekä netissä, että paikan päällä. Nettisivuille he ovat kuvanneet tavoitteensa ja nykytilanteensa sekä avanneet toimitusketjunsa. Somessa he kertovat konkreettisesti toimenpiteistä, joita tekevät tavoitteidensa mukaisen aamupalapöydän eteen, ja tiedottavat jatkuvasti onnistumisistaan matkalla. Lisäksi he kertovat, jos ottavat takapakkia, ja joutuvat esimerkiksi aiemmin lähituotettuna hankkimansa tuotteen ostamaan välillä muualta.

Aamupalapöytä on vain yksi Majatalo X:n vastuullisuustoimien kohde, sillä heidän arvonsa ja vastuullisuustavoitteensa näkyvät myös kaikessa muussa toiminnassa.


Kuten kaikki yritysviestinä, myös vastuullisuusviestintä lähtee liikkeelle yrityksen tavoitteista, arvoista ja konkreettisista teoista. Vastuullisuusviestintä kertoo mitä yrityksen tuotantoketjuissa tapahtuu, kuinka yritys pyrkii parantamaan tuotantoketjuun liittyvien ihmisten, eläinten ja kasvien oloja ja turvaamaan niiden toiminta- ja elinedellytykset myös tulevaisuudessa sekä huomioimaan tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutukset. Tärkeää on kertoa avoimesti mitä ollaan tekemässä, mitä tavoitellaan ja miksi. Lisäksi kuvataan ja raportoidaan, missä on onnistuttu, millaisia valintoja on tehty ja mitkä ovat seuraavat toimenpiteet.

Yrityksen vastuullisuusviestintä saa olla kunkin yrityksen näköistä, mutta perusperiaate on kuitenkin sama. Viestiä voi ja kannattaa, vaikka yritys ei olisi vielä supervastuullinen kaikilla toimintansa osa-alueilla. Tavoitteiden asettaminen ja niitä kohti kulkeminen riittää. Kaikilla ei myöskään tarvitse olla samat tavoitteet, sillä yrityksen toimiala ja toimintakenttä vaikuttavat paljon tavoitteisiin. Tärkeää on määritellä sisäisesti, mitä vastuullisuus yrityksessä tarkoittaa ja mitä sillä tavoitellaan. Ilman selkeää vastuullisuustavoitteiden määrittelyä ja niiden viemistä käytännön tasolle, ei vastuullisuudesta voi viestiä uskottavasti. Parhaimmillaan vastuullisuusviestintä on sidoksissa kaikkeen yrityksen viestintään ja vastuullisuusteot- ja tavoitteet ovat osa strategiaa ja arkea. Tällöin myös vastuullisuudesta viestiminen on helppo sovittaa yhteen yrityksen muun viestinnän kanssa.

Vastuullisuusviestintään kuuluu myös ongelmista viestimiseen varautuminen. Kuluttajat saattavat tarttua yrityksen tekemisiin herkästi, yhteistyökumppani saattaa paljastua kieroksi tai jokin muu asia voi mennä yksinkertaisesti pieleen, jolloin asioista kannattaa myös kertoa avoimesti ja kantaa vastuu.

Keskeiset asiat, joita kannattaa ottaa huomioon omassa vastuullisuusviestinnässä:

  1. Rehellisyys. Kerro missä mennään, mitä tavoitellaan ja miten. Kaunistelu tai asioiden piilottelu ei kannata. Kerro myös epäonnistumisista ja keskeneräisyydestä.

  2. Tavoitteet. Määrittele tavoitteet ja avaa selkeästi, mitä ne tarkoittavat. Vältä tyhjää puhetta, ja mitäänsanomattomuuksia, jotka eivät tarkoita mitään. Voit asettaa myös välitavoitteita ja riemuita niistä asiakkaidesi kanssa.

  3. Toimenpiteet. Pohdi, kuinka aiot tavoitteisiin päästä, ja kerro miten toimenpiteet etenevät.

  4. Suunnittele sekä käytännön toimia että viestintää. Arjen kiireessä saattaa hyvät jutut jäädä jakamatta, jos toimenpiteitä mietittäessä ei tule jo valmiiksi pohdittua, kuinka saavutukset tuodaan esille.

Jos et tiedä, mistä lähteä liikkeelle oman yrityksen vastuullistoimissa ja -viestinnässä, suosittelemme tutustumaan YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelman Agenda 2023 -materiaaleihin. Valmiita ehdotuksia löytyy, ja tietysti myös me autamme tavoitteiden asettelussa ja toiminnan avaamisessa.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. 17 tavoitetta maailman muuttamiseksi.

Kuva: YK:n kestävän kehityksen tavoitteita on yhteensä 17. Alatavoitteita on yhteensä 169. Lähde Kestävä kehitys | Suomen YK-liitto (ykliitto.fi)

-Teija

Keskustelemme asiasta mielellämme lisää, opastamme ja autamme yrityksiä vastuullisuustoimien ja -viestinnän pariin.

Seuraava
Seuraava

Vaikuttajamarkkinoinnin avulla tavoittaa palveluiden ja tuotteiden potentiaaliset ostajat täsmänä