Riskienhallinta on osa yrityksen strategista toimintaa

Riskienhallinta on keskeinen osa organisaation strategista suunnittelua ja toimintaa. Riskien teemat ja liiketoiminnan osa-alueet ovat monilta osin keskenään aivan samoja asioita: taloutta, tavoitteita, palvelujen tuottamista ja maineen hallintaa. Lopussa muutaman kohdan lista, mitä kannattaa huomioida, kun riskienhallintaa kehittää ja toteuttaa.

Riskienhallinta osana strategista prosessia

Riski voidaan nähdä asiana, joka saattaa tapahtua ja josta tulevat seuraukset voidaan todentaa. Riskit voivat liittyä talouteen, tietoturvaan, sopimuskäytänteisiin, toimitusketjuun tai vaikkapa maineeseen.

Riskienhallinta alkaa riskien tunnistamisesta ja seurannasta sekä niiden suuruuden ja vaikutusten arvioinnista. Riskienhallintaa toteutetaan esimerkiksi riskejä rajaamalla ja poistamalla tai niiltä suojautumalla. Toki riskienhallintaa on myös riskien ottaminen tarkoituksella, kun tavoitellaan liikevoittoja – liiketoiminta kun itsessään on jo riski.

Strategisesti ajateltuna riskienhallinta tukee yrityksen perustehtävän toteutumista, toimintojen ja palvelujen tuottamista kestävästi sekä toiminnan kehittämistä. Riskienhallinnan strategisuus edellyttää, että riskienhallintaa aktiivisesti johdetaan ja kehitetään, jotta liiketoiminnan mahdollisuuksiin tai uhkiin voidaan reagoida mahdollisimman nopeasti.

Excel, jossa sarakkeet riski, kuvaus lyhyesti, todennäköisyys (1-10), vaikutus (1-10), riskin arvo ja nykyiset keinot. Esimerkkeinä sairastuminen ja sähköpostin kaappaus. Sairastumisen kuvaus: en pysty hoitamaan asiakkaita, varakeinoa ei ole.

Esimerkki riskirekisteristä. Tarvittaessa riittää vaikka ruutuvihko. Pääasia, että työkalu toimii sinun arkeesi. Strategisen riskienhallinnan kohdalla korostuu riskientunnistaminen toimintasuunnitelman mukaisesti.

Riskienhallinnan strategisen kehittämisen keinoja

  1. Tarkastele yrityksesi tavoitteita riittävän usein ja havainnoi toimintaympäristön muutoksia.

  2. Selvitä sidosryhmien ajatuksia ja hyödynnä sekä asiantuntijoita että luovaa ajattelua.

  3. Laadi tai päivitä tarvittaessa palveluja koskevat ohjeet. Huolehdi myös alihankkijoiden toiminnan laadusta ohjeistamalla ja opastamalla.

  4. Panosta sopimuskäytäntöihin ja vakuutuksiin.

  5. Huolehdi riskienhallintaan liittyvästä viestinnästä sekä tasaisessa arjessa että kriisin keskellä.

  6. Seuraa ja arvioi tuloksia, edistääkö riskienhallinta yrityksesi tavoitteiden saavuttamista.


Milloin olet viimeksi verrannut yrityksesi tavoitteita riskienhallinnan suunnitelmaasi?

-Teija

 
Seuraava
Seuraava

Riskienhallinta on muutakin kuin pelkkää vakuuttamista